Jussi Keinonen

Olen vuonna 1965 syntynyt markkinointiekonomi.

Olen työskennellyt kirja-alalla vuodesta 1997 lähtien, joista ensimmäiset 10 vuotta WSOY:n mainospäällikkönä markkinoinnin johtoryhmässä. Kunniakkaan kustantamon kaaosvuosien alkaessa minulle tuli perhesyistä tarve rakentaa kolmen sukupolven talo Turkuun. Tuona aikana toimin projektipäällikkönä WSOY:llä ja talon valmistumisen jälkeen jaksoin reissata pari vuotta Helsingissä. Koska kustantamo oli tunnetusti sekaisin, irtisanouduin tammikuussa 2010 ryhtyäkseni kotitoimistosta käsin kirja-alan yrittäjäksi.

Minulla oli ja on ajatuksia valtakunnalliseksi erilaiseksi kirjakauppaketjuksi, kustantamisen uusiksi toimintatavoiksi sekä erilaisten pienempien kohderyhmien kirjakerhoiksi. Pari ensimmäistä ovat varsin suuria ja pääomaa vaativia tapauksia, joten aloitin toisesta päästä perustamalla syksyllä 2010 Suomen takuulla pienimmän kirjakerhon...
Ei ihan lukuasento, mutta käy kuvasta...
Pieni esikoiskirjakerho (PEKK eli "Pekki") erikoistui nimensä mukaisesti esikoiskirjailijoihin. Se oli mukava harrastus – ei tietenkään mikään bisnes – jolla uudet kirjailijat ja heihin panostavat kustantajat saivat heti satakunta lukijaa lisää.

Taustayhtiönä on Kivat kirjakerhot Oy. Toiseksi kerhoksi aikomuksena oli Kiva nuortenkirjakerho (KNKK eli "Kunkku"), mutta se ei valitettavasti lähtenyt liikkeelle riittävän hyvin, joten se on  jäissä. Joitakin muita kerhoajatuksia on...

Siirtyessäni yrittäjäksi en ollut erityisen kiinnostunut e-kirjasta ja sähköisestä lukemisesta. Suoraan sanoen en uskonut, että hyvän kirjallisuuden lukeminen voisi toimia sähköisesti ja tuntua mielekkäältä. Kaikesta uteliaana ja ammattimaisen asenteen säilyttäen aloin kuitenkin perehtyä asiaan. Ensimmäisen oikean lukulaitteen (se oli Kindle) käytön myötä huomasin lukukokemuksen ja varsinkin ostamisen olevan helppoa ja miellyttävää.

Mitä enemmän perehdyin e-kirjan alkuvaiheen markkinakehitykseen USA:ssa, sitä enemmän hahmotin tulevaisuusskenaarioita. Oivalsin perustavanlaatuisen muutoksen valtavat mahdollisuudet ja riskit kaikille alan osapuolille – ja tajusin, että vähintään kirjailijat ja ammattimainen kirjoittaminen täytyy pelastaa. Uusi aika edellyttää uusia toimintamalleja:

Kesällä 2011 käynnistyi E-painos, jonka taustayhtiönä on Suomen E-painos Oy. Se muuntaa tekstejä e-kirjoiksi sekä hoitaa niiden jakelun ja rahaliikenteen. Koko e-kirjamarkkina on vielä muotoutumassa, joten E-painos on valmiina reagoimaan sekä toimimaan itse aloitteellisesti suomalaisten kirjailijoiden ja kirjallisuuden hyväksi.

Olen tehnyt monenlaista yhteistyötä nimimerkki Ilkka Remeksen kanssa vuodesta 1997. Olen myös tehnyt kirja-alan konsultointia, markkinointia, verkkomainontaa ja kirjailijahaastatteluja. Jos tarvitset mitä tahansa käytännöstä visioihin, ota yhteyttä. Sähköpostini on etu- piste sukunimi ät gmail.

Graduni tein Suomen Kirjailijaliitolle aiheesta "Suomalaisen kirjailijan osallistuminen teoksensa markkinointiin". Ei se nimeke ihan noin tainnut mennä, mutten viitsi kaivaa laatikoitakaan, sillä tutkimustulokset lienevät vanhentuneita.

Välissä työskentelin seitsemisen vuotta mainostoimistossa yhteyspäällikkönä ja copywriterina sekä musiikkialalla luomassa valtakunnallisia koko alan markkinointikampanjoita. Olen aika ajoin ehdottanut sellaisia suomalaiselle kirja-alallekin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Miltä kuulostaa?