lauantai 16. helmikuuta 2013

Miksi 4: Lukemisen hinta romahtaa

Tämä on suoraa seurausta kolmen ensimmäisen Miksi-kirjoituksen faktoista.

Kun pääomaa ei tarvita, jakelukanavat eivät rajoita saatavuutta ja jokainen käsikirjoitus voidaan julkaista, kirja-alan taloutta tähän asti kontrolloinut "alimyynti" katoaa ja  koko alan finanssit hakeutuvat uuteen balanssiin.

Sillä sellainen on maailmamme: kaaoksen jälkeen aina uuteen tasapainoon päätyvä. Kun kysynnässä tai tarjonnassa tapahtuu muutoksia, palapelin kaikki muut osat joutuvat vääntämään itsensä erilaiseen asentoon.

Vääntämisen hankaluus kirja-alan muutoksessa johtuu siitä, että lukemisen hinta romahtaa. Aion käsitellä vääntämisen – vääntymisen – skenaarioita kirjoitussarjan Miten-osiossa laajasti, mutta listaan tähän e-kirja-ajan lukemisen hinnan romahtamisen loogisia syitä:
  • Kaikki käsikirjoitukset julkaistaan
  • Kirjoittajien määrä tulee entisestään lisääntymään, koska kustannuskynnykseen kompastuminen ei tee suurta työtä turhaksi
  • Tekijänoikeusvapaat klassikot (teokset, joiden tekijöiden kuolemasta on yli 70 vuotta) tulevat helposti saataville, lopulta ilmaiseksi
  • Lukeminen muilla kielillä lisääntyy, sillä sähköinen jakelu yltää kaikkialle
  • Uudet markkinointikeinot kuten ilmaiset lukunäytteet ja kirjasarjan ensimmäisen osan ilmainen jakelu lisääntyvät
  • Piratismi, se nollahintainen vaihtoehto pöllijöille. Tätä vastenmielistä nilkkiyttä ei voi väistää, joten se tulee haastaa sotana ihmisyyttä ja luovuutta vastaan. Surullisesti lähivuosina piratismia ei voi paeta tai välttää vaan se tapahtuu painetuillekin kirjoille. Tämä johtuu siitä, että monenlaisten sähköisten lukuvälineiden lisääntyessä niille halutaan lukemista yhä enemmän. Aina löytyy yksi nolo Peka-Mitteri, joka on valmis käyttämään skanneriaan ja tekstintunnistusohjelmaa laittaakseen oikolukemattoman skeidakopion jakeluun.
Vielä toinen yritelmä kokonaisvaltaiseen näkemykseen lukemisen muuttuvasta hinnasta. Päähäni jäi Turun kauppasurkeakoulusta vain toimivia pelkistyksiä, parhaiten Philip Kotlerin ­nimiin brändätty markkinoinnin 4P-malli: Product. Place. Price. Promotion. E-kirja-aikana kaksi niistä tipahtaa tärkeysmielessä paljon aiempaa alemmas:

Place (paikka, jakelu): internetin ansiosta kaikki on kaikkialla, joten sitä ei voi hallita.
Promotion (tiedotus, markkinointi ja mainonta): tämä tulee muuttumaan tasaveroiseksi myynninedistämiskeinoksi, joka ei saa lisäarvoa pääomasta. Kuka tahansa, varsinkin kirjailija sanankäyttäjänä, voi promota verkossa niin halutessaan.
Kahdesta jäljelle jäävästä tulee aiempaa tärkeämpiä:
Product (kirjan sisältö): ylivoimaisesti tärkein ja erottuvin kilpailutekijä. Valitettavasti kirjailija ei voi itse vaikuttaa tähän enemmän kuin parhaimmillaan osaa*. Joten ainoaksi enemmän liikkuvaksi osaksi pelissä jää...
Price (hinta). Ja kun hinta päästetään "pelintekijän" rooliin, sitä myös käytetään. Ensimmäistä kertaa tulemme näkemään kirjamarkkinat, joissa hinta ja laatu pääsevät vapaapainiin. Se tarkoittaa tässä olemattomia tai hyvin joustavia sääntöjä: jokainen kirjailija/kustantaja, joka haluaa lukijoita/tuloja voi ja haluaa hinnoitella kirjansa siten, että joko lukijamäärä tai tulot saavuttavat huippunsa.

Tämä johtaa lukemisen keskimääräisen hinnan romahtamiseen. Tässä ei ole edes mitään uutta: internet ja sähköinen jakelu on muuttanut jo monen muun digitaaliseksi muuntuvan tiedon/taiteen saatavuutta niin, että mm. tietokonepelit, tiedonvälitys, musiikki ja tv-tuotanto ovat aivan eri tilanteessa kuin kymmenen vuotta sitten.

- - - - -

Vielä yksi juttu. Otsikon tarkkaan lukien en väitä suoraan, että (painettujenkin) kirjojen hinta romahtaa. Sen sijaan lukemisen keskimääräinen hinta muuttuu ja suunta on vain alaspäin. Koska lukeva yleisö on aina rajallinen, lisääntyvä kilpailu halvemmilla hinnoilla tulee armotta aiheuttamaan paineita myös tämän päivän kirjallisuusbisneksen pärjäämiseen jatkossa.

*) Jätän muut sisältöön vaikuttava tekijät ja niiden merkityksen arvioinnin Miten-osioon. Lienee kiistämätöntä, että kirjailijan rooli sisällössä on melkein aina tärkein. Melkein? Kirja-alalla työskentelevät tietävät, että aina löytyy erikoisia tapauksia...

2 kommenttia:

  1. Tuosta piratismista: oletko tutustunut J.A. Konrathin blogiin A Newbie's Guide to Publishing? Hänellä näyttää olevan mielenkiintoinen näkökulma piratismiin, hän väittää että siitä ei ole haittaa ja saattaa olla hyötyä kirjailijalle. Mikäli olen tajunnut oikein pointti on se että uuden systeemin kanssa kirjailijan suurin ongelma on tulla huomatuksi, koska massaa on yksinkertaisesti niin paljon että todella hyvätkin saattavat varsinkin uransa alkuvaiheessa hukkua niiden keskinkertaisten ja huonojen joukkoon. Tästä seuraa se että mikä tahansa mikä lisää lukijoita olisi hyväksi. Mukaanlukien piratismi, koska mitä enemmän vapaita kappaleita on saatavilla sitä todennäköisemmin joku kokeilee uutta ja tuntematonta, ja tästä joukosta taas tarpeeksi iso osa haluaa kannustaa kirjailijaa jonka teoksista nauttivat kirjoittamaan lisää, eli he sitten menevät ja etsivät vastaisuudessa niitä maksullisia versioita tämän kirjoista.

    Eli kait vähän sama systeemi kuin entisajan tarinankertojilla (tai millä tahansa katuesiintyjillä): istut mahdollisimman näkyvälle paikalle ja rupeat suoltamaan tarinaa toivossa että paikalle kertyy iso joukko kuulijoita, joista sitten todennäköisesti isohko osa myös laittaa kolikoita siihen hattuun, koska he haluavat kuunnella sinua uudelleen ja paras keino siihen on tehdä hommasta mahdollisimman houkuttelevaa sinulle.

    Konrath itse on hyvin menestyvä, hän laittaa aina välillä myös lukuja näkyviin blogiinsa ja ilmeisesti ansaitsee ainakin hyvinä kausina todella hyvin, varsinkin kun puhutaan keskitason dekkari -ja kauhukirjailijasta.

    VastaaPoista
  2. Juu, Konrathin blogi tulee minulle RSS:nä, olen lukenut nelisen vuotta, kommentoinutkin satunnaisesti. Hyvä, terävä kirjoittaja ja ensimmäisiä, joka osasi ja uskalsi kovaan ääneen huutaa muutoksesta. Hänen blogistaan kannattaa lukea vanhojakin juttuja (suorakustantamisen osalta vuosilta 2010-2012), koska ei ole enää yhtä aktiivinen.

    Paras itse löytämäni blogi on Kristin Kathryn Ruschin

    http://kriswrites.com/

    ja siellä torstaisin ilmestyvä The Business Rusch, jossa hän käsittelee ammattimaisesti ja kattavasti muutosta 30 vuoden kokemuksella.

    Piratismiin itselläni on edelleen jyrkästi negatiivinen kanta. Osin siksi, että tunnen monta luovaa ihmistä, joiden elantoa siinä jyrsitään. Enemmän kuitenkin periaatteellisesta syystä: ei tunnu reilulta, että joku tuosta vaan omin luvin riistää toisen ihmisen työtä – ja osin maksattaa sen muilla ostajilla. Tämän enempää en piratismista mielelläni täällä keskustele, olen sitä tehnyt muilla areenoilla paljon.

    Oman työni kautta haluan kyllä vaikuttaa piratismiin. Kun luovan työn muita tuotantokuluja saadaan karsittua, tuotteet ovat edullisempia ja niitä on helpompi ostaa.

    VastaaPoista

Miltä kuulostaa?